Üzletvilágítás
Egy üzlet megvilágítása nem olyan bonyesz, mégis miért rontják el sokan? Íme a Designdetox tippjei, a hogy az üzletvilágítás a Te shopodban is profi legyen! Sok szeretettel: Annamari
1. Rétegezd a fényeket
Az alap világítás egy üzletben két összetevőből áll: hangulat és fókusz fények. Hogy hogyan variálod őket, megadja az alaphangulatot, azt a különleges atmoszférát, amiért jó ott lenni, és vásárolni nálad. Alapvetés: a hangulat fény legyen mindig kellően visszafogott, hogy a fókusz fény jól kiugorhasson és megvilágíthassa az eladásra szánt terméked. Mindezt már a világítástervezéskor
2. A fények és az áru színvonala legyen teljesen megegyező
Ez egyszerűen annyit jelent, hogy ha pl. Apple termékeket árulsz, ne az Ikeából vásárolj lámpákat. Az üzletvilágítás designja és a lámpák gyártója a termékeid érték minőségét kell sugározzák a szó legszorosabb értelmében. Legközelebb, ha ilyen helyen jársz, nézd csak meg majd, hogy pl. a Lush milyen fényeket használ, szemben a DM-mel. Ugye milyen szembetűnően óriási a különbség?
3. Színhőmérséklet, színhőmérséklet, színhőmérséklet
Emberek, légyszi, erre nagyon figyeljetek oda!!!! Igazi retinát és idegrendszert próbáló negatív élmény egy olyan térben vásárolni, ahol
– nem megfelelő a színhőmérséklet (túl hideg, túl meleg)
– nem ugyanarra a színhőmérsékletre van belőve az összes lámpa
A fiatalos upbeat üzenetet közvetítő üzletek a 4000-6000 K közötti színhőt használják, míg az idősebb, illetve old school, klasszikus termékeket kínálók a 2700-3000 K közötti tartományban tartják a színhőmérsékletet. Ezeket a világítástervezési projektben muszáj figyelembe venni!
4. Az üzletvilágítás arra is jó, hogy megmutasd amit mit szeretnél, hogy a vásárlód észrevegye
Jóhogy, hiszen ezt mindenki tudja, igaz? És mégis, nagyon ritkán lehet tetten érni az alapelv gyakorlatba átültetését. Színpadi fényeknél abszolút látványos ez a dolog: az éppen beszélő színészre/éneklő rock sztárra esik a legélesebb, irányított fény. Pont.
Az üzletvilágításban is működik a „trükk”. Bátran világítsd meg a hős darabjaid, az újdonságokat, a különleges ajánlatodat!
5. CRI, a titkos kód
Color Rendering Index. Ennek a mennyiségi mutatója határozza meg, hogy egy fényforrás mennyire jól adja vissza a színeket. A 100-as érték a kinti napfény, az egyes a monokróm állapot.
Így jobban érzékelhető a különbség:
Irodákba 80-as értékkel tervezünk, üzletekben általában érdemes a 95+ értékkel dolgozni.
6. Ne legyen a kirakatod mostoha gyerek
Egy szuper kirakat a járókelőkből vevőket konvertál. Úgyhogy itt aztán semmi szerénykedés! Nehogy visszafogd magad! Éles, kontrasztos fények vonzzák a járókelő tekintetét, mint éjjeli lepkét a lámpafény. Ami még eggyel vagányabb: dinamikus világításban gondolkodj, ahol a fények mozognak (egy termékről, egy másikra vándorolnak, nem futófény!!!!), és váltogatják az erősségüket és a színhőmérsékletüket is akár.
Jövő héten jövök a következő adag tippel, ahol a próbafülke is szóba fog kerülni!